onsdag 8 februari 2012

Lite tankar

  Man får en annan syn på rent vardagliga saker efter en tid på sjukhus.
Jag minns att jag satt och tittade på TV och såg reklamen som vanligt, men störde mej något enormt på att det värsta som kan hända i en människas liv är att få rynkor och gråa hår. Något av det mest naturliga som händer alla förr eller senare ska gömmas undan.
 Det var ju något man verkligen önskade Saga, att hon skulle få chansen att få uppleva just det.
  Varje morgon när jag vaknade nere i Lund, speciellt första gången vi var nere gick jag med bävan fram till spegeln, för jag var helt inställd på att mitt hår blivit grått över natten. Min mormors hår hade tydligen blivit kritvitt väldigt snabbt.
  Men det hade samma färg som vanligt, jag såg bara mitt trötta tomma ansikte stirra tillbaka i spegeln.

  Någon som hjälpt mej och Saga under den tiden det var som svårast är Kristina Åslund, jag känner att jag inte nämnt henne, men är övertygad att hon hennes "hjälp" har spelat in i att allt gått så bra.

  Det är många som undrar om man inte hellre vill ha ett friskt barn?
 Jo för Sagas skull, men för min egen del är det en helt ny värld som har öppnats. Man har mött så många fantastiska människor som man aldrig mött annars.
Riktiga änglar, både bland personalen och andra anhöriga till hjärtbarn.
 Jag kan känna att jag får vara tacksam att jag inte har någon "karriär" som blir "förstörd" av detta.
 Jag är först och främst Sagas mamma, allt annat kan vänta.
 Hade Saga fötts frisk tror jag att man tagit allt annat för givet.
 Nu när man vet allt man vet kan man tycka att varje friskt barn är ett under, men att kanske hjärtbarnen är dom riktiga hjältarna som alla kämpar på på sina olika sätt.

 Jag minns hur jag i början skämdes över att ett sjukt barn kunde få kosta så mycket pengar, speciellt för landstinget som har så mycket nerdragningar överallt.
  Sagas vård har ju kostat ett antal miljoner, men jag måste ju vara så självisk och tycka att det var verkligen värt vartenda öre.
 Men man får vara tacksam över att man betalar den skatt man gör i detta land, vi skulle aldrig ha råd att betala detta själva.

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar